Cuma, Aralık 01, 2023

Sen pis bir faşistsin!

Arada nostaljik bir heyecana kapılıp, yüksek bir iştahla, özellikle çocukluğumda sevdiğim anlatılara geri dönüyorum. Yeniyetmeyken yarım yarım okuduğum Garth benim için böyle bir şey, bir türlü topluca okumak mümkün değildi çünkü ya bir dergide (Büyük Ateş, Mandrake vs) dolgu malzemesi oldu ya da gazetelerde bant olarak yayımlandı.... Garth, Cumhuriyet'te yayımlanırdı, ne ki bizim eve Hürriyet ya da Milliyet girerdi en çok... 

Garth, pek çok bilim kurgu ve fantastik anlatıyı etkilemiş, herkesin değil bilenlerin takdir ettiği bir çizgi roman, ne yazık ki bugün, serüvenlerini derleyip toparlayan bir albüm çalışmasına ulaşılamıyor... Unutulmuş-kaybolmuş gibi duruyor... Geçenlerde, vakti zamanında gazetelerden kesilmiş bir koleksiyona rastladım, nefsime körelteyim diyerek "saldırdım"... 

Yukarıdaki kare, o toplamdan çıkma... Garth, yanındaki-sonradan sevgilisi de olacak Çinli kadına, birlikte çalıştığı insanlara güvenmemesi yönünde bir tavsiyede bulunuyor. Siyaseten angaje, komünist kadın da verdiği cevapla kestirip atıyor: "Garth, sen pis bir faşistsin!" 


Görünce şaşırdım, saçama elbette, vakit yetmişler, siyasetin sokaklara çatışma olarak indiği yıllarda çıkmış bu bant-bu kare... Üstelik, çizgi romanlar, bol ünlemli, dikkat çekmesi için özellikle abartılmış cümlelerle doludur. Tam çevirisi mi, yoksa çevirmenimizin yakıştırması bilemiyorum elbette ama dönemin ruhuna uygun... şaşırılacak bir şey yok. 

Yukarıda çizgi romanlar şöyledir-böyledir dedim, şunu da ekleyeyim, anaakım çizgi romanlar, genel olarak anti komünisttir, anti-Sovyetiktir, komünist rejimler manipülatif ve saldırgandır, bir suç örgütü olarak resmedilir... Yani, Maocu genç kadının aidiyeti, hikaye gereği çok geçmeden berhava olacak ve Garth'ın uyarı ve tavsiyeleri haklı çıkacaktır. 

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails