![]() |
Yedi Ölümcül Gün, Turgut Yüksel’in son çizgi romanı. Turgut’un
kendine özgü bir karamsarlığı vardır; kederli bir bıkkınlık ve keskin bir eleştirellik
taşır. Hikâye, bu tonu koruyarak ilerliyor. Bir plaza çalışanını, otobiyografik
bir benzerlikle, tıpkı Turgut gibi bir grafikeri, büyük bir medya şirketinde
dergi işlerinde çalışan orta yaşlı bir erkeği anlatıyor. Turgut, grafik olarak “rutin”
istiflemeyi, kare tekrarlarıyla yeknesaklık kurmayı seven bir anlatıcı.
Kahramanının sıkıntısını bu tür tekrarlarla görünür kılıyor. Onu bize
sevdirmeye çalışmıyor; soğuk ve yalıtılmış plaza yapaylığını, mesafeli ardışıklığıyla
çoğaltıyor. Tahkiyesi itibarıyla en iyi çalışması olabilir.
Tavşan Yılı, Fransa’da yaşayan Kamboçyalı çizer Tian’ın,
Kızıl Kmerler’in 1975’te Kamboçya’da iktidarı ele geçirerek ülkeyi bir
hapishaneye çevirmesini aile hikâyesi üzerinden anlatıyor.
Albüm, tam da bu dönemde, toplama kamplarında geçiyor; hayli trajik, hayli sert
bir anlatı. Epey uzun ve yer yer tekrara düşüyor ama yaşananları düşününce az
bile anlatıldığını fark ediyorsunuz. Tian, ailenin ülkeden kaçış serüveni
içinde doğmuş… O kabustan çıkmak ailesi için hiç kolay olmasa gerek; ne
yapsanız konuşur, tekrar tekrar hatırlarsınız, hem şükreder hem kahrolursunuz.
Yok yere ölenlerle dolu, inanılmaz bir şiddet hikâyesi bu bakımdan. Diğer
yandan, bütün bu şeditliğine karşın, albümün karikatürize ve “komik” bir çizgi
evreni var. Bilemiyorum; bazen “kim kimdir” sorusunda kayboluyorsunuz ama bu
bile hikâyeye tuhaf bir katkı sağlıyor olabilir.
![]() |
Bela Lugosi, ünlü oyuncunun biyografisi. Tatlı ve matrak bir dili var. Lugosi’nin başka roller hayal ederken oyuncu olarak nelere razı geldiğini, pragmatizmini, narsistik manevralarını, hayatın tadını çıkarma iştahını, kadınlarla ilişkilerini, yalanlarını – daha doğrusu mitomanlığını (her koşulda ve her zaman rol yapışını) çok iyi anlatıyor. Hızlı bir kurgusu var; ilk bakışta derinleşmiyor gibi görünen ama aslında epey “akıllı” bir derinlik bu. Başarılı bir albüm. Editöryel olarak not düşmüş olayım: Bazen özellikle durup yavaşlaması gereken yerleri varmış hikâyenin. Çizgi olarak da bunu yapması, başka bir estetik katman kurabilmesi iyi olurmuş. Hikâyenin “şimdiki zamanı” ile geri dönüşler kimi yerde karışabiliyor çünkü.


Hiç yorum yok:
Yorum Gönder