Cuma, Mart 11, 2022

Ne kadar Nazi olabiliyoruz?

Fotoğraftaki bir kül tablası, kime göstersem imalı imalı güldü, trajediye, salaklığa, ergen zekasına, vasatlığa işte artık her neyse ona güldü. Salakça buluyorum bu kül tablasını, neyi düşünerek ürettiklerini hayal ediyorum, anlamaya çalışıyorum diyelim, zihniyetlerini, rahatsız olmamalarını filan... Hatırlayanlar olabilir, bir süre önce ahşap bir kül tablası paylaşmıştım, orada da çıplak bir kadın vardı, sigaranızı o bedene bastırarak söndürüyordunuz, e ona da gülen çıkıyordu...

Ürün olarak dikkat çekeceğini bilerek böylesi bir tasarıma başvurulduğu, erotik vurgunun ürünün benzerlerinden ayrılmasını kolaylaştırdığı filan tahmin edilebilir şeyler. Anlamıyor değilim. 

Bu türden işleri üretebilmek, satabilmek "şimdiki zaman koşullarında" pek kolay değil artık. Ayıplanıyorsunuz, doğru bulunmuyor, hoş karşılanmıyorsunuz. Farklı varyantları olsa da durum bu... Bir feminist ya da İslamcı meseleye farklı yerlerden bakarak bu kül tablasına karşı çıkarlar.

Ben çocukken, mahalledeki Ülkücü gençlerden biri yanımızda dolanan sevimli bir sokak köpeğine Stalin adını koymak istemişti, anlamamıştık. Biz yedi sekiz yaşlarındaydık, o ise taş çatlasa on beş filan... Bunu yaparak kendini önemli hissedecekti muhtemelen. Yıllar sonra, asistandım, kütüphanede gazete taraması yaparken, kırklı yıllarda köpeğine Stalin ismini veren bir gencin komünist suçlamasıyla yargılandığını okumuş, o Ülkücüyü hatırlamıştım. Nefretin çeşidi bol... 

Yazmıştım, yineleyeyim: yaşadığımız dönemin en büyük ayrımcılığı kadınlara yönelik nefret... Hani arada kadınlarla ilgili bir facia oluyor ve "anormal" olması nedeniyle kahrediyoruz ya... Asıl mesele, normalliğin altındaki marazlarda, onları gün yüzüne çıkarabilmekte... 

Şöyle düşünelim, o kül tablasında yarı çıplak bir kadın yerine Müslüman din adamı olsa veya bir Yahudi... belki bir Arap, belki transfer olarak takımdan ayrılan bir yıldız futbolcu...Trump, Putin veya işte o kişi...  Nasıl olurdu, neye kızardık, ne bizi güldürürdü? 

Abartarak şunu kendimize soralım, ne kadar Nazi olabiliyoruz?

1 yorum:

Elisabeth Vogler dedi ki...

son zamanlarda memeli ürünleri, bardaklar, saksılar, yastıklar vs gördükçe bunu düşünüyorum. bu ürünler genelde de feminist kadınların eşyaları, farklı bir motivasyonla ediniyorlar galiba, bana ise hiç hoş gelmiyor. gerçekten bir sorun var bazı şeylerin algılanmasında. ya da fazla mı eleştirel olduk..

Related Posts with Thumbnails