Salı, Mayıs 16, 2023

Durumlar

Herkesle seçim konuştuğuma göre, bir iki not paylaşayım... Birincisi, kişisel olarak ilk defa seçim anketlerinin tut(turula)madığına şahit oldum, ben dahil herkesi kamuoyu yoklamaları yanılttı. İnsanın aklına seçim sonuçlarıyla ilgili bir "numara" yapılmış mıdır sorusu  geliyor. Evet, genel olarak partizanca tahrifat yapılabileceğine, sonuçlarla oynanabileceğine filan ben de inanıyorum ama bu oranın çok yüksek olma ihtimaline karşı şüpheliyim. 

İkincisi, değerlendirmeler yapılırken, iktidar partisinin üye sayısının on milyonun üzerinde olduğu hatırlanmıyor. Bu çok çok büyük bir rakam...Kolay olmayacağı çok belliydi. Ki bence, çok oy kaybettiler. İttifak olmasa ne olurdu yine pek dikkate alınmıyor. 

Üçüncüsü, deprem bölgesinde AKP'nin oylarının düşmeyeceğinden emindim, yıllar önce Türkiye'nin en zengin yüz ilçesiyle en yoksul yüz ilçesinin oy tercihlerini karşılaştırmıştım. Yoksullar ve yoksunluk içinde olanlar, şaşmaz biçimde, iktidar partisine oy veriyorlar. Daha da yalnız kalmaktan, cezalandırılmaktan korkuyorlar, gücün yanında kalmayı tercih ediyorlar. 

Dördüncüsü, Kürtler'in varlığı yine çok belirleyici oldu, halen de herkes onlara göre mevzii alıyor. Muhalifler, Kürtler olmadan kazanamayacaklarını biliyorlar ama o cendereden çıkamıyorlar. 

Beşincisi, biraz matrak yaparak söylüyordum bunu, isimleri Yeşil Sol değil de Yeşil Demokrasi olsaydı, yani sol vurgusu olmasaydı, daha çok oy alabilirdi diye espri yapıyordum. Ülkenin sağcılaşması, dindarlaşması herkes gibi onları da etkiledi, Kürtler, Kürtleri ikna edemediler, öyle görünüyor. 

Altıncısı, MHP nasıl bu oyu alabiliyor deniyor, iktidarda olmanın maddi imkanlarına sahip çıkmaları gerekiyordu demeyeceğim, parti seçmeni, bence uzun süredir, "dili fena halde sürçen" liderine değil "devlete", "devletin bekasına" oy veriyor. Erimenin herkes farkında, hiç bir şey iyiye gitmiyor, görüyorlar. 

Yedincisi, TİP daha yüksek oy almalıydı deniyor, ben ancak bu kadar alabilirlerdi diye düşünüyorum, oy oranlarını doğru tahmin ettiğim için bunu söylüyor değilim. Cesaretlerini veya hareketin kendisini azımsadığım düşünülmesin ama şu ters köşeyi baştan beri söylüyorum, muhalif argümanlarını, meclis konuşmalarını filan birebir olarak bir HDP'li söylese ne olurdu? Bunları söyleyen HDP'lilerin canlarına okurlardı. Mevcut rejim, "komünistleri" ciddi bir tehlike olarak görmüyor, asıl tehlikeliler Kürtler ve Kürtlerle yanyana durabilen Türkler... Siyasi olarak ne büyük cezayı onlara veriyorlar. 

Sekizincisi, evet meclisteki tablo hiç parlak değil, diğer yandan iktisaden iflas etmiş durumdayız, erken seçim büyük bir sürpriz olmayacak... Mevcut siyasetleriyle bu krizden çıkılması mümkün görünmüyor. Evet, ne yazık ki, hak ve özgürlüklerle ilgili trajedi devam edecek gibi duruyor... O çok çok üzücü... Göçler devam edecek...  Ege'ye taşınanlarla Türkiye'den yurt dışına gidecekleri kastediyorum.  

Diğer yandan bir seçim daha var, elimizden geleni bir kere daha yapacağız, üstüne koyarak daha iyisini yapacağız. Kolay olsaydı, muhalif olmazdık diye kendimize hatırlatalım...

Dünyada bir ben kalsam, yine de vazgeçmeyeceğim ve o zalime oy vermeyeceğim. 

3 yorum:

Sadece C. dedi ki...

Yok yok, tek değiliz, 30 milyonuz.. Daha da kaybedilmiş bir durum yok, ayaktayız, yürümeye devam.. Eninde sonunda inecek o koltuktan ama indiğinde olacaklar nedeniyle yapışıyor iki eliyle, bırakmamak için her yol mübah..
Güce tapma konusu çok yerinde bir tesbit..
Yıllarca kendisiyle röportaj yapmak isteyen spikere "sana ne kocamdır sever de döver de" cevabını veren o kadının dünyasını merak edip durdum ben. Şu an maalesef halkın %50 o kadına dönüşmüş vaziyette.. O kadını anlayabilsek (çünkü konu sanırım korku, eğitim ya da kültürden çok daha derin..) sanırım bu ülkeyi anlayabileceğiz gibi geliyor bana..

Adsız dedi ki...

Biri de bana yıllarca "Katil" diyerek yaftalanan kişinin nasıl "Bilge Adam" lığa evrildiğini anlatsa da diğer %50'nin ruh yapısını anlayabilsem..

Levent Cantek dedi ki...

bence o kadını anladığımızda, o kadını anlamış olacağız, toplumlar daima kaotikler, karmaşıklar, bitimsiz tepkilerle dolular, kimse anlamıyor zaten...Hepimiz çıkarımlarda bulunuyoruz. Çok selam

Related Posts with Thumbnails