Cuma, Nisan 07, 2023

Netvörk

Görseldeki kitap, 1950 Seçimlerinden hemen sonra çıkması ve İnönü'yü hicveden şiirlerden oluşması bakımından ilginç. Devrin ölçülerine göre para harcandığı belli olan şık-özenli bir yayın. Epigrafa bakılırsa, CHP Onuncu Kurultayı'nda delegelere sunulmuş... Hicivler'de CHP'li olduğunu ısrarla vurgulayan Orhan Seyfi, seçim mağlubiyetini İnönü'nün hırsına bağlıyor,  hezimet diyor, mahvolduk diyerek kahrediyor, pozcu bir hiddetle yanıyor tutuşuyor... 

Hakkaniyetle eleştireceğini söylese de yeni iktidarın hoşuna gidecek biçimde demediğini bırakmıyor, sadece İnönü'yü değil, bir devri diline doluyor... Hatırlatmak gerekiyor, Orhon son seçimlere CHP'den milletvekili adayı olarak girip kaybedenlerden biri, yahu bugüne kadar nerdeydin, niye aday oldun diye bana sormazlar mı dememiş, çekinmemiş...

Yılların alışkanlığı olabilir, ne zaman siyasi hararet görsem, parayı izlemek gerektiğini düşünürüm, işin içinde ikbal, bir alacak verecek durumu, hiç olmadı muhtaçlaştırmanın gereği vardır. Yok yere çıkmaz bu tansiyon... Manşet aklıyla yazarsam "ne ka ekmek o ka köfte"

Başbakanlık Arşivleri açılınca, (açılması da mühim değil, mesele 27 Mayıs sonra mahkemelere düşüp bilinir olmasa belki yine hiç göremeyecektik) bu kitabın niye/nasıl çıktığı anlaşıldı. Meğer, beyfendi ve bacanağı Yusuf Ziya Ortaç, para karşılığında CHP'yi (açıkça DP'li olduklarını göstermeden) eleştireceklerine dair noterde senet imzalamışlar, atılan imzalara göre işin içinde İş Bankası Genel Müdürü ve Başbakan Adnan Menderes de var. Kitap o mukavelenin parçasıymış, o sebep güzel basılmış, para harcanmış, göz boyanmış...Devrin başbakanına takdim edilmiş olmalı.

İlk zamanlar şunu düşünürdüm, bana garip geliyordu çünkü, Orhan Seyfi'nin muhalefeti ne kadar etkili olabilir ki diyordum, veya Akbaba mizah dergisinin desteği, on beş satan bir dergi, iki üç bin basılmış bir kitap... Koca Türkiye... Cidden noterden sözleşmeler, örtülü ödenekten paralar filan... Ben abartıldıklarını, sanıldığı kadar etkilerinin olmadığına inanıyordum, hele Menderes'in bu zahmete, bu desteğe hiç ihtiyacı yok ki diyordum...Sonra şunu anladım, bir tane iki tane değil ki bu anlaşmalar, ödemeler... İlmek ilmek, iktidar dediğin bir network kurmak demek...Böyle böyle kuruluyor, en azından böyle böyle sağlamlaşıyor iktidarlar.

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails