1951’de Édouard Manet’nin Folies-Bergère'de Bir Bar (Un bar aux Folies Bergère)
isimli ünlü resmiyle ilgili
bir gönderme yapmıştık. Üçüncü bölüm, resimle açılıyordu. İlhamını Sennet'in Yabancı, Sürgün Üzerine İki Deneme kitabından aldığım, hafiften tornistan ettiğim bir gönderme. Rezzan'ın aynı bölümdeki tiradı da oradandı.
Gönderme ve tornistan işi de şöyle, Manet'nin resminde ilginç bir ayrıntı vardır, aynada ressamı görmezsiniz. Bakış açısı gereği ressamın orada olması, gözükmesi beklenmiştir. Yerli ve milli vurgusu yapan, kozmopolit olandan nefret eden İhsan Yüce şöyle diyordu sahnede: "Rus güzelinin baktığı bendim ama aynada görünmüyordum. O kozmopolitliğin içinde ben yoktum."
Gönderme ve tornistan işi de şöyle, Manet'nin resminde ilginç bir ayrıntı vardır, aynada ressamı görmezsiniz. Bakış açısı gereği ressamın orada olması, gözükmesi beklenmiştir. Yerli ve milli vurgusu yapan, kozmopolit olandan nefret eden İhsan Yüce şöyle diyordu sahnede: "Rus güzelinin baktığı bendim ama aynada görünmüyordum. O kozmopolitliğin içinde ben yoktum."
Meraklısı için not: Foucault'nun Kelimeler ve Şeyler kitabında Velâzquez’in Las Meninas (Nedimeler) resmiyle ile ilgili ilham verici bölümler yer alır. Meşhur "Tablo Nerde?" sorusuyla bilinir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder