Dağıstan Çetinkaya, iyi bir çizer. Otorite karşıtı fantastik çalışmaları da vardı, uzunca bir süredir Zaman grubunda çalışıyor, kendi bağlamında siyasi bir mücadele veriyor. Yukarıdaki kareler onun (benim yakınlarda farkettiğim) Ece ile Keçe çizgi romanından, albüm olarak yayınlanmış, öyle okuyabildim, hiç göremeyebilirdim. İnsanların neye inanıp inanmadıkları kendilerini bağlar, bunu tartışmam ama akıl ve sağduyu dışına çıkıyorsa bunlar, gerçekten irkilip şaşırıyorum. Müslümanlıkta mezhepler, din büyüklerinin, evliyaların, nebilerin ve asıl olarak peygamberin gündelik hayatta yapıp ettiği örnek tutum ve davranışlara, kısaca sünnet dediğimiz uygulamalara farklı biçimlerde yaklaşırlar. Gelenek(ler) gibi bunların da zaman içerisinde revize edildiğini ve başkalaştığını biliyoruz.
Solak olmak pek çok toplumda bugün dahi suç sayılabiliyor, çocuklara sağ elle yazı yazdırmaya çalışan öğretmen hikayelerini bugün dahi duyuyoruz. Dedem, babam, erkek kardeşim ve oğlum solaklar... Neler yaşadıklarını dinledim, gördüm, görüyorum. Sağ el kullanmakla ilgili yargıları, methiyeleri ve iddiaları, hele din temelli olanları sahiden akıl ve sağduyu dışı (solduyu olmuyor değil mi?) buluyorum. Yukarıdaki karelerde, çocuklara yönelik pedagojik bir anlatım var. Peki bu nasıl bir pedagoji? Neden sağ el örneği seçilmiş? Dağıstan Çetinkaya solak olsaydı bu kareleri çizer miydi? veya çocuklara çizerken, onlara bir şey anlatırken solak olanları hesap etmesi gerekmiyor muydu? İyi bir insan olmak için kendimizi başkasının yerine koyarak düşünmemiz şart değil mi?... Bize böyle öğrettiler...
2 yorum:
Ben de solağım. Gerçekten solak olmak demek birinin her an çıkıp "sol elle yemek yenmez, günah" sözlerine, "aaa solak mısın sen?" gibi şaşkınlıklara maruz kalmaktır. Allah beni böyle yaratmış ama diyorum bazen. Daha küçük yaşta akraba baskıları sayesinde artık yemeği sağ elimle yiyorum alışkanlık oldu ama şu an büyüdüm ve baskılar umrumda değil, zira tüm işlerim sol elimle daha rahat yapabiliyorum. Mesele bu.
Çetinkaya'nın anlamsız, amaçsız, kör karelerinden örnekler. Kendisi, dikkate alınması gereken yetenekli bir çizer fakat çizgide kuvvetli olduğu kadar düşüncede alabildiğine bağnaz bir insan. Sanatı, karanlıkla mücadele etmek için kullanıp günümüz uygar medeniyetlerinin temelini atan aydınların kemikleri sızlıyordur.
Yorum Gönder