Cumartesi, Şubat 05, 2022

Karnaval mevsimi

Kapak karikatüründen ayrıntılar, önce üst başlık, büyük harfle yazılmış: "Karnaval Mevsimi Geldi"... Bu, derginin İstanbullu gayri-Müslüm okurları  var demek... Okur sayısı az, azınlık dediğin de iyi eğitim almalı ki, sosyal hayatın içinde itibar kazanarak kendini koruyabilmeli...eğitimliler ve kitabın-derginin tüketicisi, müşterisi oluyorlar.... Veya o yıllarda, daha içeçeyiz,  birlikte yaşayabiliyoruz...Karnavalı bilen ve yaşayanlar, doğal olarak bu espriyi daha iyi anlarlar... Üstelik otuzlu yıllarda, karikatürdeki iki kadın Rum ya da Yahudi olabilir... dönem fotoğrafları bize bunu söylüyor.

Beni asıl ilgilendiren karikatürün esprisi... Yine kadın bedeni üzerinden bir şeyler söylenmiş... İki kadın karşılaşıyor ve aynı cümleyle birbirlerini küçümsüyorlar: "A maskaralar çıkmış"...

Modern ile gelenekseli karşılaştırmak ve o zıtlaşmadan eleştirel bir mesafe çıkarmak istenmiş, sanki öyle, Ramiz iki tarafı da mı hicvediyor yoksa hayata klişelerle bakarak birbirimizi düşmanlaştırmak işimize geliyor, aceba diyorum o fasıldan bir ironi mi yapmış...

Şurası kesin, oldum olası, ne o ne de o demeyi seviyoruz.... İşte biz ne doğuluyuz ne batılı, işte ne kapitalist ne sosyalist, ne tam moderniz ne de tam geleneksel vesaire vesaire... Karikatür de sanki o havada...

Erkekler, o yıllarda bu espriyi okurken ne düşündüler merak ediyorum.

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails