Pazar, Temmuz 31, 2022

Yapıbozucu bir hayal kırıklığı

Çocukluğumda "2000" yılı bana büyülü gelirdi, sadece yeni bir yüzyılın başlangıcı değildi, herhangi bir yıl değildi, uzay araçları, Merihliler, astronotlar, iyileşme, gelişme, iyimserlik ve tek kelimeyle serüven demekti... Sonradan anlıyorum ki, sadece ben değil, bir iki kuşak o hayalle yatıp kalkmışız. 1967 yılında Doğan Kardeş'te, o meşhuuur seneyle ilgili futuristik bir yorum yapılmış... O yıllarda okul ve eğitim nasıl olacak diye yazmış, çizmiş, "uçmuşlar." 

Üniversitede kalsaydım,  bilim kurgu fantezileriyle ilgili mutlaka çalışırdım, çünkü malumunuz, yarını filan değil bugünü yazıyor, o "pilotlar". Biz bugünü yaşayanlar, geriye dönüp "ne kadar tutturmuşlar" diye okuyoruz yazılanları ama istiflenen hayal, o gün için bir eksikliği ikmal, bir yarayı pansuman ediyor aslında...

Dergide yazılanları okuyunca "baya'a tutturmuşlar, hepsi var şimdi" diyorsunuz ister istemez, okulda televizyon, yabancı dil laboratuvarı, akıllı tahtalar, dersleri özetleyerek anlatan "konuşan makineler" filan... Muhtemelen Fransız çocuk dergilerinden birinden alınmış, bilen bir uzmanın öngörüleri derlenmiş. E onlar da Amerika'ya bakıyorlar, şöyle demişler örneğin :"Bu makine daha şimdiden Amerika'da bazı okullarda kullanılmaktadır." Amerikanlaşmayı Fransızlar üzerinden yaşadığımız bir evredeyiz.

Yazının sonunda bir de ironi yapmışlar, her şey değişiyormuş ama "geleceğin okulunda değişmeyecek tek şey temizlik işleriyle görevli kişiler ve okul kapıcısı olacak" demişler, bu yoruma çizilen vinyete bakılırsa bir komikleştirme yapılmış. Pasaklı, bıyıklı, hijyen nedir bilmeyen bir taşralı (göçmen) çizmişler. 

Alt sınıfların durumu hiç değişmeyecek gibi bir mesaj çıkıyor sanki... Makineler iyi güzel ve hayatı kolaylaştırıcıysa, ezilenler neden dönüşmüyor diye sorardı çocuklar... Bana komik değil kederli geldi. 
Ebeveynler yarın fikrinden korkarlar ama çocuklara yarının güzel olacağı fikri empoze edilir, iyimserlik, gerçekliğe karşı sağlam bir zırhtır...da o kapıcı zırhı bana yapıbozucu geldi, espriyi bir türlü anlamlandıramadım.  

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails