Cumartesi, Temmuz 06, 2013

Malkoçoğlu




Malkoçoğlu karakterini nasıl tanımlarsınız?
60'lı yıllarda üretilmiş tarihi çizgi romanlarımızdan biri. Yaşamış olduğu iddia edilen yarı mitik bir tarihi kişilikten ismini alan, yetişkinlere yönelik bir serüven anlatısıdır. Bütünüyle iç pazara yönelik milliyetçi temaların ağır bastığı, benzerlerine göre erotik unsurların daha az kullanıldığı bir gazete çizgi romanıdır. Herşeyi başaran muktedir bir kahraman etrafında gelişen, serüven edebiyatının klişelerine başvurularak anlatılan bir erkek hikayesi de denebilir.  Önce gazetelerde yayınlanmış, sonra dergi olarak çıkmış, sinemaya da uyarlanmıştır. Douglas Fairbanks ve Errol Flynn karışımı sarkastik bir kılıçbazdır Malkoçoğlu, kadınları büyüleyen, değme silahşorları düelloda alt eden, zehir zemberek korkusuz bir delikanlıdır. Genellikle Cüneyt Arkın'ın popülerliğiyle hatırlanan bir kahramandır, filmlerinin çizgi roman uyarlaması olduğu pek akla gelmez.

Malkoçoğlu’nun gerçek bir karakterden esinlenmesi hakkında ne düşünüyorsunuz?
Gerçek bir karakter olup olmadığını bilmiyoruz. Söz konusu efsanevi kişilikle  çizgi romanın bağı sanıldığı kadar güçlü değildir. Dizinin yaratıcısı Ayhan Başoğlu, benzer nitelikteki yabancı çizgi romanlardan, geniş  anlamıyla serüven külliyatının kılıçbaz hikayelerinden epeyce faydalanmıştır. Öte yandan esinlenme noktası, en azından başlangıçta çizgi romanın gerçeklik vehmini muhtemelen güçlendirmiştir.  Meseleye gerçek mi değil mi diye bakmak bence tuhaf olur, çünkü bunu yaparsak, hem gerçeğe hem de çizgi romana haksızlık etmiş oluruz.

Malkoçoğlu Türk toplumunu nasıl etkilemiştir?
Bir etkisi olduğunu düşünmüyorum. Malkoçoğlu ismi insanlara ne çağrıştırıyor diye sorarsanız,  sokaktaki insanın aklına Cüneyt Arkın gelecektir. Hatta Malkoçoğlu değil Mamçakoğlu diye gülerek de cevap verecektir. Malkoçoğlu bir serüven hikayesi, eğlencelik bir içeriği var. Milliyetçi temalar taşıyor ama bunlar çok da keskin şeyler değildir. Bir gazete çizgi romanıdır, gazeteler arası rekabet nedeniyle üretilmiş, milliyetçilik ve erotizm ticari olarak pazarlandığı için tercih edilmiştir. Çoğu çizgi roman üreticisi, yaptıkları çalışmalarla çocuk ve gençlere tarih öğrettiklerini iddia ederler ama o hikayelerde anlatılan tarih hem sahiden uydurmadır hem de herhangi bir ölçüde derinlik taşımamaktadır.

Sizce neden Malkoçoğlu’nda milliyetçi duyguların etkisi fazladır?
Milliyetçilik ticari olarak pazarlanabilir bir olgu. Türkün muktedirliği ve kahramanlığını anlatmanın her zaman ticari bir karşılığı olmuştur. Diğer yandan tarihsel olarak her dönemin kendine özgü siyasi koşulları ve bir aurası da vardır. Malkoçoğlu, 27 Mayıs'tan sonra gelişen seküler sol milliyetçi eğilimlerin hakim olduğu bir basın dünyasında yayınlanmıştır. 70'li yıllarda bu tür anlatılarda İslami eğilimler daha belirginleşiyor örneğin.

Malkoçoğlu çizgi romanlarındaki diğer karakterlerin özellikleri ve etkileri hakkında ne düşünüyorsunuz? 
Yan karakterleri soruyorsanız, bunlar genellikle erkek kardeşliği içinde düşünülebilecek, Malkoçoğlu'nun benzersizliğini pekiştiren komik kişiliklerdir. Her serüvende kadınlar değişir. Malkoçoğlu, her defasında mutlaka prenses, düşes ya da kraliçe olan bu güzel kadınları büyüler, erkekliğiyle baştan çıkarır ve onları fetheder. Yine serüven sonunda kahramanımızın son kavgayı yaptığı Türk düşmanı bir kötü adam vardır: çirkin, iki yüzlü, güvenilmez biridir. Hepsini klişeler olarak görmemiz gerekiyor.

Malkoçoğlu çizgi romanlarını incelersek hemen hemen hepsinde en dikkat çeken özellik nedir?
Serüven teması en belirgin özelliğidir, milliyetçilik, erotizm ve mizah daha sonra gelir.

[Bu röportajı Bilkent Üniversitesinden öğrenci arkadaşlarla yapmıştım. Yazışmayı Haluk Baktır yaptı.]




Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails