Cumartesi, Ağustos 17, 2024

Grafik mizah derken...

Yakınlarda Turhan Selçuk'a ait bir evrak elime geçti, sanıyorum, dergilerden birinden kendisine yöneltilmiş bir soruya cevap olarak yazmış bunları.. Bağlamı ancak bu kadar biliyoruz, yazdıklarını aslına sadık kalmaya çalışarak aktarayım.

"Bu iki tanım arasında bir farklılık göremiyorum ben. Yalnız bir tanesi "durağanlığı" diğeri ise "eylem" ifadesini kapsıyor. Örneğin bir resimde veya doğadaki bir bir çizginin eğiliminde mizah unsuru görülebilir. Bu[rada] "çizgide mizah" var denebilir. Oysa çizgiyle mizah yapmak bir eylemin tanımıdır. Bunu da mizah çizeri gerçekleştirebilir. Batı'da "Grafic Humour" denir ki, karşılığı grafik mizahtır yaz da "çizgi mizah"tır. Tartışma konusu olabilir mi böyle bir şey? Ne değiştirilmek isteniyor?" 

Turhan Selçuk, yaptığı işleri karikatürden ve karikatürcülerden ayırmak istiyordu, onu anlıyorum ama bu meseleyi oldum olası karışık buluyorum. Bir farklılık vurgusu yapılıyor ama kastedilen grafik mizahın yerine karikatürü koyun ve metni bir kere daha okuyun...Karikatür, çizgiyle mizah yapmak değil mi? Sahiden daha net bir ayrımlara ihtiyaç var... 

Vesile oldu diyerek paylaştım, yoksa daha iddialı açıklamaları da oldu, aynı sorun oralarda da görülüyordu.
 

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails