Pazar, Ağustos 07, 2022

Kadınsızlık



Türkiye'yle ilgili Avrupalı çizgi romanlara denk gelirseniz, şaşmayan bir olguyla karşılaşıyorsunuz, şehir manzaralarında pek kadına rastlamazsınız. Bir iki yazıda denk gelince, algıda seçicilik mi bilmiyorum, dikkat kesilir oldum, sadece çizgi romanları da değil, doğru mu değil mi diyerek eski fotoğrafları da kurcalıyor, kıyaslıyorum. 

İstanbul Belediyesi'nin çıkardığı, Ara Güler fotoğraflarından oluşan İstanbul Tramvayları kitabı geçti elime. Güler'in fotoğrafları 1957-1959 yıllarına, şehrin yeniden yapılandırıldığı, caddelerin genişletildiği dönüşüm zamanına ait... Karaköy, Galata Köprüsü, Eminönü gibi yerleri geniş açılı fotoğraflarla belgelemiş...

Alışkanlıkla baktım, hatta resimlerde kadın aradım, tek tek saydım desem... Tabii ki Ara Güler, öncelikle inşaatları belgelemiş, hoş, belediye de o resimleri içinden geçen tramwaylar için seçmiş, neye niyet neye kısmet diyelim... Benimkisi de bir tür nüfus sayımı ve cinsiyet ayrımı oldu. Şöyle yazayım, albümde altmıştan fazla fotoğraf var, o fotoğraflarda görünen insanların ancak yüzde beşi kadın olabilir, ancak o kadar, daha fazla değil. 

Gündelik hayatın, ülkenin en önemli şehrinde, önemli yol kavşaklarında kadınların bu kadar az görünmesi... şaşırmadım, şoke olmadım ama sorsalar daha yüksek bir oran verirdim. Bana çok az geldi. 

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails