Cumartesi, Ocak 20, 2018

Çizgilere Derkenar 9


Münir Özkul, 60'lı yıllarda çıkan Tef'te çıkan bir kapak çalışması. Münür diye imzalanmış, bana sorulduğu için burada da paylaşayım dedim. Özkul çizdi mi? Çizmiş olabilir mi? Karikatürle ilgili miydi? Bunların kesin bir cevabı yok. Yukarıdaki kapakta imzası olduğuna göre "çizmiş", ama destek almış ama kendi çizmiş... Ancak tahmin edebiliriz. Arkasını getirmediğine göre diyelim: Özkul, Bakırköy ve haliyle Ertem Eğilmez çevresinden olduğu için hafif ya da hatırı sayılır destekle işin üstesinden gelmiş. Özkul'un eğlenip, heyecan duyduğunu, dergi ve tiyatro çevresinde gülerek kapağa baktığını düşünüyorum. Bu da az şey değil.


1961 yılından bir gazete ilanı, hiç görmediğim bir dergi. Çizgi romanlar önemsenmediği için kayıt kuyut işleri savsaklanabiliyor, kütüphanelerde bulunmayabiliyor. Otuz yıl önce yeni bir yayını görmekle ilgili daha güçlü bir arzu duyuyordum.


Bizde bildiğim kadarıyla haber dahi olmadı ama global popüler kültüründe kıkırdayarak ve inadına diyelim, yıl sonu değerlendirmelerinde önemsenmiş bir çizgi romandı.


Güven Erkin Erkal, Gececi dergisinde nezaket gösterip benim 26 yıl önce çıkardığım Koloni fanzininden söz etmiş. Dünyanın sonu değil ama iki sayı çıktı demiş ya da iki sayısı renkli çıktı demek istemiş. Dokuz sayı çıktı aslında. Renkli basılan sayıları daha fazlaydı. Kosta (Ceran) o tür atraksiyonları sevdiği için öyle numaraları çok yaptı. Sağolsunlar, yorumda Koloni'nin öncülük ettiği söylenmiş, Koloni'den önce fanzinler vardı, Kosta'nın çıkardığı Comic Art veya Mutlu Güneş'in Çizgi Roman Gazetesi (isimleri yanlış hatırlıyor olabilirim, hafızadan yazıyorum) sanki ilk örneklerdi. Benim yaptığım o fikri "dergi olabilecek ölçüde "büyütmekti". Uzun hikayeler... Geçmiş zaman.


Levent'in (Gönenç) şiirlerden ve şairlerden yola çıkarak yaptığı karikatürlerden oluşan albümü çok yakında Ot Yayınlarından çıkacak. Kapak kesinleşmedi, "temsili" diyelim.

Hiç yorum yok:

Related Posts with Thumbnails