Perşembe, Ekim 31, 2024

Fark

Fotoğraf altmışlı yıllardan, muhtemelen anne kız olan iki kadının dansözden duydukları tedirginlik,  birlikte görünmek istememeleri “resim” olarak hoşuma gitti. Sınıfsal bir hassasiyet göstermişler diyelim, dansöze bakmamak, onunla aynı ortamda olmaktan hazzetmemek, değer yargıları ve statü farkını koruma arzularından kaynaklanmış gibi duruyor. 

Ayrıca, sınıfsal baskı ve "saygın" görünme arzusunu da hesaba katmak gerek, eğlence anlayışlarının bu tarz ortamlara uymadığı izlenimini bile isteye vermiş de olabilirler. Malumunuz, beğenmediğini hissettirmeye çalışmak da bir sınıfsal gösteridir, mesafe koymak istersiniz, “avam”, “salaş” ve geniş anlamıyla uygunsuz bulursunuz.

Cumhuriyetin kadim tartışmalarındandır, fotoğrafın çekildiği yıllarda belki biraz daha fazlaydı, batılı ve modern olmak, çoğunluğun beğenilerinden uzak durmak da demekti…Batılı tarz eğlenceler daha "şık" ve "saygın" olarak değerlendirildiğinden, dansöz eğlencesi ziyadesiyle doğulu ve turistik, uzak durulması gereken ucuz bir semboldü. 

Akla gelebileceği için yazayım, utanma ile iğrenme farklı güdülerdir, utanmaları gerektiğini düşünmüş olabilirler, iğrenç de bulabilirler ama bana daha çok mesafe koymak istemişler gibi geldi.

Bakmamak demişken, bakanı atlamış değilim, kameraya -bize- poz veren dansözün bakışı var, onu da pek çok kez yazdım, kameranın büyüsü faslından...

Not: Fotoğrafı görenler yorum yaptığı için yazayım, o yıllarda erkeklik ve ataerkillik eleştirisi yaygınlaşmamıştı, edebiyatta ya da şiirde izleri nadir ölçülerde görülüyordu ama gündelik dile sirayet etmiş değildi… Yani, dansöze bakarken erkeklik eleştirilmiyordu. 

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder