Perşembe, Temmuz 15, 2021

"Dijital seyirci"

[Nasıl bir seyirci] Dijital seyircisi, televizyon izleyicisinden sanıldığı kadar farklı değil. Yani, on lira veya hadi yirmi lira para ödeyerek bir şey seyreden seyircinin "derinlikli" bir hikaye aradığı, anladığı, istediği, beklediği düşünülüyorsa... bu iyimser bir yorum olur. Sinemada, bilet satın alarak girilen sinemadaki Gişe filmlerini aklımıza getirirsek "manzaranın" farkına varırız sanıyorum...

[Dijitalde platformlar neye bakıyor] maliyet ve sonraki getiri gibi meselelerini bir kenara bırakıyorum, sosyal medyada yazılanlara ve genel olarak seyircinin bir diziye başlayıp sonuna kadar seyredip seyretmediğine bakıyorlar diyebilirim. Televizyona kıyasla daha karışık bir süreç...Sosyal medyada yazılanlar önemseniyor ama manipüle edildiği de biliniyor, yani o derece önemsenmemesi gerektiği de düşünülüyor.

[Tepkiler] Çok çok önemli ve doğrudan beni ilgilendiren bir şey olmadıkça sosyal medyada yazılanları takip etmiyorum. Yanlış ya da eksik söyledim aslında, etmemeye çalışıyorum demem daha doğru, yoksa mutlaka birisi gönderiyor, görmemi istiyor... Ben artık gönderenleri de tuhaf bulduğum bir noktadayım, tepkimi merak ediyorlar çünkü... 

[İşin parçası]İçinde yaşadığımız çağın bir gereği bu, popüler kültür üreticisi iseniz  okur ya da seyirci size ulaşabiliyor, başetmek, bunun işinizin bir parçası olduğunu bilmek zorundasınız...

[Başetmek derken...] Son yayımlanan işimle, Yeşilçam ile ilgili çıkan herhangi bir yazıyı okumadım, kibir olarak okunabilir bu tavrım,  evet kısmen ciddiye alamıyorum, asıl olarak hikayelerle ilgili iştahımı düşürmek istemiyorum. 

[Nasıl bir seyirci 2] Biz ikinci sezonun senaryosunu çekimlerden altı ay önce bitirmişiz, ilki biteli bir yıl olmuş, oyuncu ve menajeri o bitmiş senaryoyu okumuş beğenmiş, oynamayı tercih etmişler, sürprizi yok bu işin, karakterin nerde ne kadar yer aldığı belli... Oyuncu fanları seyrediyor ve sevdiği oyuncunun azlığını "yoksunluk" sayarak soruyor, "niye rolü az" "nasıl kıydınız?" bir kere sorsa anlarım, yazıyor da yazıyor, suçluyor, aylar önce yazılmış bir şeyi günbegün yazdığımı sanıyorlar, o kadar çocuksular, bihaberler...Delice bir şey bu... Bunun nesini konuşacağım, ne kadarını ciddiye alacağım, sahiden kaçmak gerekiyor. İnsan kendini şu noktaya getirmemeli, bu kadar uğraşıyorum, insanlar sadece kızla oğlanın bakışmasını konuşabiliyor, sen de ister istemez, "nerden geldim İstanbul'a" diyebiliyorsun...O dağın gürültüsünü bilecek ve ona göre sağır olacaksın, kendini harap etmeyeceksin demek istiyorum. 

[Dijital seyirci dönüşür mü?] İyi anlatılmış dijital hikayelerin seyirciyi dönüştüreceğine inanılıyor, ben genel olarak iyimser biriyim, olabilir mi diyorsanız, çok mümkün değil cevabını veririm. Zorlamaktan yanayım, mevziler savaşına varım, uğraşıyorum ama... Nasıl anlatsam,  sektörde kime sorsanız yenilikçi, değişime açık ve cesur olduğunu söylüyor veya inanıyor...hakeza seyirci hep farklı bir hikaye olsun istiyor... E çıkan işler niye parlak değil. Çünkü genel seyirci daima çocuk zekalıdır, bu hiç değişmez, seyirci yaşlandıkça, seyir tecrübesi arttıkça, beğenisi geliştikçe azınlığa katılır. Hikaye bombardımanı altında bir seyirci var karşımızda, konuşulur olanı takip edenler diyelim. Her zaman bir azınlık vardı, hep olacak...ve öyle kalacak, yani iyi hikaye ve nitelikli seyirci rüyası memleketin değil, herkesin ve global sinemanın sorunu...veya bir temenni, bir hayal, bir dua...

[Telkin] Kendime hep şunu telkin ediyorum, bunlara takılmamalıyım, ben ne istediğimi biliyorum, hikayeler anlatmak ve yazmak istiyorum, yaptığım işi seviyorum, bir şans veya lütuf olarak görüyorum. Dijitalde televizyona göre bir tık mı desem, iki tık mı... daha derinlikli hikayeler anlatabiliyorum, başı sonu belli... enerjimi işime vermeliyim, herkesi memnun edemem... evimin önünü temiz tutacağım, bir tek buna söz verebilirim. 

[Netflix, Hollywood ve diğer ticari hikayeler] hiçbirine karşı değilim ya da tek tek her birine, hepsine karşıyım demek arasında bence o denli fark yok, varlar zaten, enerji kaybı bu tartışmalar. Sinema filmleri, diziler her zaman ticari hikayelerdir ve çok pahalıdırlar. Birileri bu harcamayı çıkaracak ki yeni bir film daha çekilsin...

[Dijital platformların seyircisi ile ilgili çok soru soruluyor, verdiğim cevapları derledim.]

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder