Cuma, Aralık 29, 2023

Para ve Enflasyon


Fotoğraf, Erdoğan Tokatlı'nın yönettiği Hakikat (1972) filminden... Filmi seyretmedim, muhtemelen erotik komedi türünde bir şey... beni enterese eden, film değil filimden bir sahneyi gösteren fotoğraf oldu, nasıl desem, içinde kitap olan her fotoğraf beni meraklandırıyor, bulduklarımı ufak ufak topluyorum hatta.. Fotoğraftaki kitabı görünce haliyle sevindim.

Sahne malum, bir parodi olarak istiflenmiş, hikayeyle alakalı zerre fikrim yok ama erkek oyuncu İsmail Hakkı Şen, bir "entel" bir "züppe" bir "pozör" taklidi yapmış, Emile Burns'un  Para ve Enflasyon (1970) kitabı var elinde, muhtemelen okumamış, okusa bile anlamamış birini canlandırıyor. Yanındaki kadın, dönemin vamp kadınlarından Aynur Aydan... hatırlayanlar çıkacaktır, adı dönemin CHP'li bakanlarından Hasan Fehmi Güneş'le bir skandala karışmıştı (1979) da beyfendi istifa etmek zorunda kalmıştı... "Bakan Deviren Kadın" olarak anılırdı filan...


Kitaba dönelim, Burns, Türkçede Marksizm ile ilgili açıklayıcı nitelikteki kitaplarıyla tanınıyor, aslında sadece bizde değil dünyada da benzer biçimde, geç yaşında altmışlı yıllarda popülerleşiyor. O yıllarda garip bir heyecanla, dünyadaki literatürü izliyoruz, önemli kitaplar hemen tercüme ediliyor... Burns'un Marksizm'in Temel Kitabı da birkaç yıl içinde yayımlanacak örneğin...

Soru şu, İsmail Hakkı'nın elinde neden o kitap var? Her ne olursa olsun Burns komünist bir yazar... Yeşilçam'ın anti entelektüel tarafını konuşmamıza gerek yok... Klişeleri ne kadar sevdiğini de biliyoruz. Galiba diyorum, sadece ismi sebebiyle seçilmiş... Para konuşan iyi biri olamaz, senaryo gereği harcanacak biri paraya tapar...Enflasyon da sevilecek bir şey değil...İkisi de karikatürü besliyor...


Biraz yakından bakarsak moda gözlükler, "anşante" bir fular, kadınsı bir tepkisellik... ile birlikte kitap okuyan biri var karşımızda... sadece elinde değil, başucunda da ciltli kitaplar mevcut... Gelgör ki, "tam bir erkek" değil sanki... Abartıyor olabilirim, karısı-sevgilisi tarafından aldatılacak gibi duruyor...


Aynur Aydan'ın yüz ifadesi hafif şaşkın ve sıkılmış gibi görünüyor... Yeşilçam'ın erotik komedilerinden, (ve feyz aldıkları İtalyanlardan) biliyoruz ki, okur yazarlar, zenginler, yaşlılar, züppeler... ya partnerlerinden bıkmışlardır ya da artık "tam" erkek değillerdir, eşlerini cinsel olarak tatmin edemiyorlardır. Anaakım sinema, kötülere karşı iyilerin, yaşlılara karşı gençlerin, aseksüellere karşı seksapellerin kazandığı bir tasarım olduğu için... Aydan da başroldeki erkek oyuncuyla vuslata erecektir diyelim...

Böyleyken böyle...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder