Malkoçoğlu karakterini nasıl tanımlarsınız?
60'lı yıllarda üretilmiş tarihi çizgi romanlarımızdan
biri. Yaşamış olduğu iddia edilen yarı mitik bir tarihi kişilikten ismini alan,
yetişkinlere yönelik bir serüven anlatısıdır. Bütünüyle iç
pazara yönelik milliyetçi temaların ağır bastığı, benzerlerine göre erotik
unsurların daha az kullanıldığı bir gazete çizgi romanıdır. Herşeyi
başaran muktedir bir kahraman etrafında gelişen, serüven edebiyatının
klişelerine başvurularak anlatılan bir erkek hikayesi de denebilir. Önce gazetelerde yayınlanmış, sonra dergi
olarak çıkmış, sinemaya da uyarlanmıştır. Douglas Fairbanks ve
Errol Flynn karışımı sarkastik bir kılıçbazdır Malkoçoğlu, kadınları büyüleyen,
değme silahşorları düelloda alt eden, zehir zemberek korkusuz bir delikanlıdır.
Genellikle Cüneyt Arkın'ın popülerliğiyle hatırlanan bir kahramandır,
filmlerinin çizgi roman uyarlaması olduğu pek akla gelmez.
Malkoçoğlu’nun gerçek bir karakterden esinlenmesi
hakkında ne düşünüyorsunuz?
Gerçek bir karakter olup olmadığını bilmiyoruz. Söz
konusu efsanevi kişilikle çizgi romanın
bağı sanıldığı kadar güçlü değildir. Dizinin yaratıcısı Ayhan Başoğlu, benzer
nitelikteki yabancı çizgi romanlardan, geniş
anlamıyla serüven külliyatının kılıçbaz hikayelerinden epeyce faydalanmıştır.
Öte yandan esinlenme noktası, en azından başlangıçta çizgi romanın gerçeklik
vehmini muhtemelen güçlendirmiştir.
Meseleye gerçek mi değil mi diye bakmak bence tuhaf olur, çünkü bunu yaparsak,
hem gerçeğe hem de çizgi romana haksızlık etmiş oluruz.
Malkoçoğlu Türk toplumunu nasıl etkilemiştir?
Bir etkisi olduğunu düşünmüyorum. Malkoçoğlu ismi
insanlara ne çağrıştırıyor diye sorarsanız,
sokaktaki insanın aklına Cüneyt Arkın gelecektir. Hatta Malkoçoğlu değil
Mamçakoğlu diye gülerek de cevap verecektir. Malkoçoğlu bir serüven hikayesi,
eğlencelik bir içeriği var. Milliyetçi temalar taşıyor ama bunlar çok da keskin
şeyler değildir. Bir gazete çizgi romanıdır, gazeteler arası rekabet nedeniyle
üretilmiş, milliyetçilik ve erotizm ticari olarak pazarlandığı için tercih
edilmiştir. Çoğu çizgi roman üreticisi, yaptıkları çalışmalarla çocuk ve
gençlere tarih öğrettiklerini iddia ederler ama o hikayelerde anlatılan tarih
hem sahiden uydurmadır hem de herhangi bir ölçüde derinlik taşımamaktadır.
Sizce neden Malkoçoğlu’nda milliyetçi duyguların etkisi
fazladır?
Milliyetçilik ticari olarak pazarlanabilir bir olgu.
Türkün muktedirliği ve kahramanlığını anlatmanın her zaman ticari bir karşılığı
olmuştur. Diğer yandan tarihsel olarak her dönemin kendine özgü siyasi
koşulları ve bir aurası da vardır. Malkoçoğlu, 27 Mayıs'tan sonra gelişen
seküler sol milliyetçi eğilimlerin hakim olduğu bir basın dünyasında
yayınlanmıştır. 70'li yıllarda bu tür anlatılarda İslami eğilimler daha
belirginleşiyor örneğin.
Malkoçoğlu çizgi romanlarındaki diğer karakterlerin
özellikleri ve etkileri hakkında ne düşünüyorsunuz?
Yan karakterleri soruyorsanız, bunlar genellikle erkek
kardeşliği içinde düşünülebilecek, Malkoçoğlu'nun benzersizliğini pekiştiren
komik kişiliklerdir. Her serüvende kadınlar değişir. Malkoçoğlu, her defasında
mutlaka prenses, düşes ya da kraliçe olan bu güzel kadınları büyüler,
erkekliğiyle baştan çıkarır ve onları fetheder. Yine serüven sonunda
kahramanımızın son kavgayı yaptığı Türk düşmanı bir kötü adam vardır: çirkin,
iki yüzlü, güvenilmez biridir. Hepsini klişeler olarak görmemiz gerekiyor.
Serüven teması en belirgin özelliğidir, milliyetçilik,
erotizm ve mizah daha sonra gelir.
[Bu röportajı Bilkent Üniversitesinden öğrenci arkadaşlarla yapmıştım. Yazışmayı Haluk Baktır yaptı. İlk kez 2013'te yayımlandı.]
Levent hocam, Malkoçoğlu Tercüman dışında bir gazetemizde yayınladı mı?
YanıtlaSilGeç cevap veriyorum kusura bakmayın, Önce Cumhuriyet, sonra Tercüman, kısa bir dönem Milliyet, sonra yine Tercüman... Doğrusu hafızadan yazıyorum, tekrarlar var, Tercüman'ın yan yayınlarında da çıkmış olabilir. Selamlar
YanıtlaSilİnanmıyorum, ben sizi nasıl keşfetmedim bu zamana dek! Hazine bulmuş gibi oldum.
YanıtlaSil